کوثر گرافیک

یادداشت ابراهیم حقیقی به مناسبت زاد روز مرتضی ممیز

۵ شهریور ۱۳۹۶

ابراهیم حقیقیابراهیم حقیقی

مرتضی ممیز معتقد بود انسانی مدرن است؛ هنرمندی مدرن که فارغ از دنیای هنر، مسوولیت اجتماعی هم دارد؛ مسوولیتی که هنرمند مدرن امروزی را وادار می‌کند تا تنها به خلق اثر هنری فکر نکند و پیوند میان جامعه و هنر هم دغدغه‌اش باشد.

همين است که ما اين روزها، آثار مميز را همه‌جا می‌بينيم؛ آثاری که با زندگی ما پيوند خورده‌اند و آنقدر در زندگی روزمره ما و در جامعه کاربرد دارند که ديگر به نام مميز در خلق آن فکر نمی‌کنيم. طراحی‌ اسکناس‌ها، آرم آتش‌نشانی، آرم شهرداری تهران و اصفهان، آرم‌های مختلف موسسات و بانک‌ها و… آنقدر با زندگی ما عجين شده‌اند که گاهی حتی متوجه حضور آنها در زندگی اجتماعی خود نمی‌شويم. شبيه به اکسيژنی که تنفس می‌کنيم و تا زمانی که نباشد، نقش حياتی آن را متوجه نمی‌شويم، نقش حضور مرتضی مميز در زندگی اجتماعی خود را هم نمی‌بينيم. اما مميز هنرمندی بود که به تمام وجوه کاری‌اش دقت می‌کرد و اشراف داشت.

 

او گرافيک را با زندگی مردم گره زد و در عين‌حال تلاش کرد تا دنيای گرافيک ايران را هم بسازد. ايجاد رشته گرافيک، توسعه اين رشته، تاسيس انجمن صنفی طراحان و آموزش شاگردانی که حالا ديگر اساتيد گرافيک ايران هستند، همه گواه اين جامع‌نگری مميز بود. مرتضی مميز با حضور و فعاليت پررنگ‌ خود نشان داد که هنر گرافيک می‌تواند بيشتر از يک کتاب هزارتيراژی يا يک شعر در ميان مردم نقش خود را پيدا کند و همگانی باشد. تاثير پررنگ مميز در گرافيک ايران، آنقدر زياد است که هر تعريف و روايتی از او و قدم‌هايش در اين عرصه نمی‌تواند اين واقعيت پررنگ‌ را دقيق و شفاف و واقعی نمايش دهد و برای شناخت او، فقط بايد به تمام آنچه ردپای مميز در زندگی اجتماعی ما به جا گذاشته دقت کرد.

 

مميز هنر را از طاقچه‌ها و گالری‌ها به ميان مردم آورد و همين گواه مردی است که می‌خواست هنرمندی مدرن و اجتماعی باشد و موفق هم شد. مرگ مميز تاثير مهمی در جامعه هنری ما داشت؛ هنرمندی بزرگ و معاصر و تاثيرگذار از ميان ما رفت. اما همان حضور پررنگ مميز باعث شد تا گرافيک ايران نقش خود را در جامعه پيدا کند و هنرمندان جوان ايرانی با استعدادها و توانايی‌های درخشان همچنان در متن جامعه حاضر باشند و هنر تجسمی مسير تعالی خود را ادامه دهد.

 

 

منبع : روزنامه‌ی اعتماد